Voetgangerstunnel, Singen (Duitsland)
Hoe de kleurrijkste tunnel van Duitsland tot stand kwam
Somber, groezelig, beklemmend: tot voor kort riep de zogenaamde Maggi-tunnel in Singen (Duitsland) geen positieve associaties op. De voetgangerstunnel is een belangrijke verbindingsas tussen het binnenste en noordelijke deel van de stad en het zuiden van Singen en leidt rechtstreeks van het treinstation naar de Maggi-fabriek. Daardoor is de onderdoorgang zeer bekend bij de mensen in Singen, velen van hen passeren er elke dag doorheen. "Helaas was de Maggi-tunnel de laatste tijd behoorlijk vervallen. Er was schade door vandalisme en de verlichting was onvoldoende. Voor veel mensen was de lange, lage en donkere tunnel geen prettige omgeving, men voelde zich er niet veilig. Daarom hebben we besloten hier iets aan te gaan doen”, zegt Petra Jacobi van de bouwafdeling van de gemeente Singen. Zij leidt een project voor de totale renovatie van de tunnel. Jacobi en haar collega's wilden dat de onderdoorgang licht, vriendelijk en uitnodigend was. Daarbij was het de wens dat scholieren uit Singen óók mee zouden werken aan het ontwerp.
Jacobi wendde zich met dit verzoek tot ontwerper Bert Binnig uit Konstanz. Hij bedacht een ongebruikelijk concept: "Ik ontwikkelde een kleurenschema waarin mensen door heel veel kleurrijke bogen lopen in de tunnel. De sfeer moet veranderen zodat voetgangers zich er prettig voelen - en er kan veel met kleur worden gedaan" legt Binnig uit.
100 kleurvelden in 88 verschillende tinten
Sauter GmbH in Singen was verantwoordelijk voor de implementatie van dit creatieve kleurconcept: meesterschilder Armin Ott en zijn collega's verwijderden eerst de vervuiling en brachten een primer (Capagrund Universal) aan. En toen begon het echt: de schilders creëerden zo'n honderd kleurvelden, die zich uitstrekken over de muren en het plafond in de tunnel - in totaal werden 88 verschillende kleurtonen gebruikt. Voor de uitvoering kozen de meesterschilder en zijn team voor Amphibolin. "Amphibolin heeft een bijzonder breed kleurengamma, wat natuurlijk het allerbelangrijkste was in dit project. Vrijwel alles is mogelijk, van wit tot zwart", legt Caparol medewerker Bernd Schamberger uit, die het project begeleidde. "Amphibolin weerkaatst het aanwezige licht in de tunnel zeer goed, zodat de kleuren ook bij weinig daglicht een intense uitstraling krijgen."
Het resultaat is indrukwekkend. Als je nu door de tunnel loopt, loop je niet meer door een donker gat maar door een vrolijke wereld van rijke kleuren. Lichtstrips volgen de boogvorm van de kleurvelden, zorgen voor meer helderheid, verhogen visueel de plafondhoogte en dragen ook bij aan een beter gevoel van veiligheid in de tunnel. "Het was een heel bijzonder project voor ons", zegt schilder Ott. "Niet alleen vanwege de vele verschillende tinten die we daar hebben geïmplementeerd, maar ook vanwege de reacties van mensen: tijdens het schilderwerk in de tunnel werden we elke dag benaderd door voetgangers die blij zijn met het nieuwe ontwerp."
Fantasiewezens sieren de muren
Hij vroeg de lokale vijfde klassers om fantasie dierenwezens te tekenen. De gemaakte ontwerpen van de kinderen bracht hij vervolgens over op metalen platen van verschillende afmetingen, schilderde ze samen met de leerlingen en hing ze op in de tunnel. In totaal sieren nu 120 mythische wezens de muren van de voetgangerstunnel en zorgen ze voor een extra dosis goed humeur onder de grond. "We vinden het bijzonder mooi dat de kinderen zich in de tunnel hebben kunnen vereeuwigen", zegt Jacobi, die de leiding heeft over het project en die bijna elke dag in de tunnel loopt. "Zo ontwikkelt de tunnel zich tot een echt nieuw hoogtepunt in de stad."
Nu hopen alle betrokkenen dat de nieuw ontworpen onderdoorgang zo lang mogelijk mooi zal blijven. Graffiti en dergelijke zijn op zo'n plek echter niet helemaal uit te sluiten. Daarom voorzag het team rond meesterschilder Ott de muren en plafonds van graffitibescherming. "Oorspronkelijk hadden we gepland om van elke kleur een pot te houden in plaats van een graffitibescherming", grijnst Petra Jacobi tot slot. "Maar wie heeft er plaats voor 88 verfpotten?"