
historie
historie
- www.caparol.nl
- Over ons
- Historie
Bedrijfshistorie
De mijlpalen van Caparol
Caparol is sinds 1969 actief in Nederland. Gedurende deze periode is er een positie bereikt waar we trots op zijn en die gerespecteerd wordt. Dankzij een zeer breed en kwalitatief hoogstaand productenpakket, de inzet van deskundige medewerkers en enthousiaste groothandelaren zijn we uitgegroeid tot een belangrijke speler op de Nederlandse markt.
De gestreepte olifant: een icoon
"Fassadenfarben sollen Dickhäuter sein" - "Muurverven moeten dikhuiden zijn'. Met deze slogan werd reclame gemaakt voor het in 1959 op de markt gebrachte product Muresko. In het reclamemateriaal werd deze slogan uitgesproken door een olifant. Zwart en zonder strepen werd deze olifant in 1963 omgedoopt tot symbool van deze verf. Het uiterlijk van de dikhuid is daarna nog enkele malen gewijzigd. Zo ontstond bijvoorbeeld het idee om een gestreepte olifant op luciferdoosjes af te beelden. Deze olifant was zwart en had donker- en lichtblauwe strepen.
Toen directeur Dr. Klaus Murjahn op zoek was naar een krachtig nieuw logo om het Caparol productpakket beter in de markt te profileren, werd de dikhuid opnieuw herzien. In 1983 werd de zwarte olifant voorzien van strepen in de primaire kleuren rood, geel en blauw en met de secundaire kleuren oranje, groen en violet. Na het grafisch retoucheren werd de definitieve versie vastgesteld met de bekende zes strepen. Deze werd gepresenteerd als nieuw Caparol-beeldmerk op de internationale vakbeurs 'Farbe 84' in München.

1895
Op 1 januari wordt de firma "Deutsche Amphibolin-Werke von Robert Murjahn" opgericht. Productie van "Murjahns Anstrich-Pulver" en "Murjahns Amphibolin" in Ernsthofen/Odenwald.

1928
Dr. Robert Murjahn ontwikkelt het verfbindmiddel "Caparol" met de hoofdbestanddelen Caseïne, Paraffine en houtolie (Oleum).

1936
Dr. Robert Murjahn past voor de eerste keer een acryldispersie toe en brengt daarmee een "Caparol-Pasta-Olievrij' op de markt. De geboorte van de moderne dispersietechniek is een feit.

1956
Een dispersieverf op basis van vinylpropionaat wordt geïntroduceerd onder de naam "Amphibolin".

1957
Oprichting van de Disbon GmbH in Ober-Ramstad. De 1 kg tube AVA Kleurpasta wordt geïntroduceerd.

1959
Onder de merknaam 'Muresko' wordt een nieuw ontwikkelde dispersieverf op de markt gebracht.

1973
Invoering van de productlijn 'Capacryl'.

1978
Na het overlijden van Dr. Robert Murjahn neemt zijn zoon Dr. Klaus Murjahn de leiding over DAW op zich.
Invoering van het machinale kleurenmengsysteem 'Capamix'.

1981
Oprichting van Capatect Dämmsysteme GmbH & Co. Energietechni KG te Ober-Ramstadt.

1984
De gestreepte olifant wordt als nieuw logo voor Caparol ingevoerd.

1985
Presentatie van de eerste emissie- en oplosmiddelvrije binnenmuurverf ter wereld onder de naam "Indeko Plus".

1989
Oprichting van Caparol Farben GmbH & Co. KG. De bedrijfsonderdelen van DAW zijn Caparol, Capatect, Disbon en Alpina.

1993
Invoering van de productlijn 'Capalac'.

1999
Invoering van de kleurcollectie 'Caparol 3D System' op de beurs 'Farbe' in Keulen.

2004
Introductie van Muresko, een nieuwe muurverf op basis van SilaCryl. Ook wordt het Nespri-TEC systeem voor nevelvrij spuiten geïntroduceerd.

2007
De productinnovatie "Edition Carbon" wordt geïntroduceerd. Edition Carbon staat voor de nieuwe generatie buitengevelisolatie die door de carbonvezelversterking zeer stootvast en bijzonder duurzaam is.

2008
Lancering van een nieuwe generatie buitenmuurverven op basis van Nano-Quarz Matrix Technology.

2010
Op de beurs 'Farbe' in Keulen wordt de nieuwe en innovatieve collectie FASSADE A1 geïntroduceerd.

2012
Caparol Nederland wordt onderdeel van DAW NEDERLAND B.V.

2017
Caparol introduceert de eerste binnenmuurverf van topkwaliteit met een bindmiddel op basis van 100% herwinbare grondstoffen, genaamd IndekoGeo.

2019
Een prachtige mijlpaal: Caparol bestaat 50 jaar in Nederland en viert dat het hele jaar door met speciale acties.

2020
Nóg een jubileum: moederbedrijf DAW bestaat 125 jaar.

2022
Caparol gaat CapaGreen: voor het gehele assortiment binnenmuurverven wordt de overstap gemaakt naar een emmer van gerecycled plastic.

2023
Caparol start met de nieuwe merkcampagne 'The Power of Surface' waarmee we een impuls willen geven aan ons vertrouwde merk én aan het mooie schildersvak.