Navigatie overslaan
een rijke
historie
een rijke
historie

Bedrijfshistorie

De mijlpalen van Caparol

Caparol is sinds 1969 actief in Nederland. Gedurende deze periode is er een positie bereikt waar we trots op zijn en die gerespecteerd wordt. Dankzij een zeer breed en kwalitatief hoogstaand productenpakket, de inzet van deskundige medewerkers en enthousiaste groothandelaren zijn we uitgegroeid tot een belangrijke speler op de Nederlandse markt.

De gestreepte olifant: een icoon

"Fassadenfarben sollen Dickhäuter sein" - "Muurverven moeten dikhuiden zijn'. Met deze slogan werd reclame gemaakt voor het in 1959 op de markt gebrachte product Muresko. In het reclamemateriaal werd deze slogan uitgesproken door een olifant. Zwart en zonder strepen werd deze olifant in 1963 omgedoopt tot symbool van deze verf. Het uiterlijk van de dikhuid is daarna nog enkele malen gewijzigd. Zo ontstond bijvoorbeeld het idee om een gestreepte olifant op luciferdoosjes af te beelden. Deze olifant was zwart en had donker- en lichtblauwe strepen. 

Toen directeur Dr. Klaus Murjahn op zoek was naar een krachtig nieuw logo om het Caparol productpakket beter in de markt te profileren, werd de dikhuid opnieuw herzien. In 1983 werd de zwarte olifant voorzien van strepen in de primaire kleuren rood, geel en blauw en met de secundaire kleuren oranje, groen en violet. Na het grafisch retoucheren werd de definitieve versie vastgesteld met de bekende zes strepen. Deze werd gepresenteerd als nieuw Caparol-beeldmerk op de internationale vakbeurs 'Farbe 84' in München.

1895

Op 1 januari wordt de firma "Deutsche Amphibolin-Werke von Robert Murjahn" opgericht. Productie van "Murjahns Anstrich-Pulver" en "Murjahns Amphibolin" in Ernsthofen/Odenwald.

1928

Dr. Robert Murjahn ontwikkelt het verfbindmiddel "Caparol" met de hoofdbestanddelen Caseïne, Paraffine en houtolie (Oleum). 

1936

Dr. Robert Murjahn past voor de eerste keer een acryldispersie toe en brengt daarmee een "Caparol-Pasta-Olievrij' op de markt. De geboorte van de moderne dispersietechniek is een feit.

1956

Een dispersieverf op basis van vinylpropionaat wordt geïntroduceerd onder de naam "Amphibolin". 

1957

Oprichting van de Disbon GmbH in Ober-Ramstad. De 1 kg tube AVA Kleurpasta wordt geïntroduceerd.

1959

Onder de merknaam 'Muresko' wordt een nieuw ontwikkelde dispersieverf op de markt gebracht. 

1973

Invoering van de productlijn 'Capacryl'.

1978

Na het overlijden van Dr. Robert Murjahn neemt zijn zoon Dr. Klaus Murjahn de leiding over DAW op zich.

Invoering van het machinale kleurenmengsysteem 'Capamix'.

1981

Oprichting van Capatect Dämmsysteme GmbH & Co. Energietechni KG te Ober-Ramstadt.

1984

De gestreepte olifant wordt als nieuw logo voor Caparol ingevoerd.

1985

Presentatie van de eerste emissie- en oplosmiddelvrije binnenmuurverf ter wereld onder de naam "Indeko Plus". 

1989

Oprichting van Caparol Farben GmbH & Co. KG. De bedrijfsonderdelen van DAW zijn Caparol, Capatect, Disbon en Alpina. 

1993

Invoering van de productlijn 'Capalac'.

1999

Invoering van de kleurcollectie 'Caparol 3D System' op de beurs 'Farbe' in Keulen.

2004

Introductie van Muresko, een nieuwe muurverf op basis van SilaCryl. Ook wordt het Nespri-TEC systeem voor nevelvrij spuiten geïntroduceerd.

2007

De productinnovatie "Edition Carbon" wordt geïntroduceerd. Edition Carbon staat voor de nieuwe generatie buitengevelisolatie die door de carbonvezelversterking zeer stootvast en bijzonder duurzaam is.

2008

Lancering van een nieuwe generatie buitenmuurverven op basis van Nano-Quarz Matrix Technology.

2010

Op de beurs 'Farbe' in Keulen wordt de nieuwe en innovatieve collectie FASSADE A1 geïntroduceerd. 

2012

Caparol Nederland wordt onderdeel van DAW NEDERLAND B.V.

2017

Caparol introduceert de eerste binnenmuurverf van topkwaliteit met een bindmiddel op basis van 100% herwinbare grondstoffen, genaamd IndekoGeo.

2019

Een prachtige mijlpaal: Caparol bestaat 50 jaar in Nederland en viert dat het hele jaar door met speciale acties.

2020

Nóg een jubileum: moederbedrijf DAW bestaat 125 jaar.

2022

Caparol gaat CapaGreen: voor het gehele assortiment binnenmuurverven wordt de overstap gemaakt naar een emmer van gerecycled plastic.

2023

Caparol start met de nieuwe merkcampagne 'The Power of Surface' waarmee we een impuls willen geven aan ons vertrouwde merk én aan het mooie schildersvak. 

Caparol Newsletter - Altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

Vanaf nu kunt u zich laten informeren over alle actuele thema's via onze digitale Caparol newsletter! Productinnovaties, beursinformatie, wetenswaardigheden en nog veel meer uit de wereld van Caparol krijgt u direct in uw inbox.

Uw gegevens

Ja, ich wil vanaf nu de gratis Caparol-Newsletter ontvangen. Ik kan mijn aanmelding te allen tijde stopzetten d.m.v. de link onder de nieuwsbrief.


* Verplichte velden